úterý 27. března 2018

Pelargonium odoratissimum











Máte doma tento voňavý muškát?
Koupila jsem ho na trhu. Chci ho tady moc pochválit.
Toto je řízek z původní rostlinky, který poskytl další řízek pro kamarádku. Teď na jaře se těším, že více ožije. 
Vždy když jsem pak šla okolo této nenápadné květinky, měla jsem chuť se jí dotknout a rozvířit tu nádhernou vůni, kterou šíří. Ta vůně mě vždy zavedla do klidnějších krajin. 
Pak jsem o ní zjistila, že je to opravdový poklad.
Je to PELARGONIE CITRÓNOVÁ,  latinsky PELARGONIUM ODORATISSIMUM. 
Naše babičky ji prý pěstovaly už za císaře pána.
Herbáře uvádí toto :
voňavé Pelargonie čistí cévy od sklerotických usazenin, podporují srdce, jsou antidepresivní a podporují  hluboký spánek. Čistí játra. Chrání sliznice, používají se při vředech, inhalace léčí průdušky, tlumí kašel a má protizánětlivé účinky. Dávají se jako obklad na revma, na kožní záněty a opary. Léčí začínající ušní záněty. Pro léčbu se užívá nálev z listů.
Jejich vůně spolehlivě odpuzuje mouchy. 
Zevně také pomáhá ve formě obkladu při revmatických bolestech, ekzémech a akné.

Je to opravdu domácí lékárna.
Úžasný výtvor našeho Stvořitele.

Rostliny v bytě jsou sami o sobě antidepresiva. Toto jsou královny antidepresiv! 
Přeji hodně pohodových jarních dnů, pěstitelských úspěchů a žádné deprese.  :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat